SCRISOAREA
Scrisoarea este o modalitate de comunicare la
distanţă, în scris, între două persoane.
Pentru a redacta o scrisoare trebuie:
*menţionarea localităţii redacţiei - în dreapta;
*formula
de început: Dragi părinţi; Stimate domn; Scumpul meu prieten;
*conţinutul
– asemănător unei compuneri: introducere, cuprins, încheiere;
*formula
de încheiere: Vă sărut, Cu stimă, Cu drag;
*semnătura.
|
Exerciţii aplicative
1. Descoperă elementele specifice scrisorii
în „epistolia” adresată de Ion Creangă prietenului său, Mihai Eminescu. Scrie
aceste elemente în spaţiile din partea stângă:
______________
Decembrie 1877
______________ Bădie Mihai,
Ai plecat şi mata
din Iaşi, lăsând în sufletul meu multă scârbă şi amăreală.
Această epistolie
ţi-o scriu în cerdacul unde de atâtea ori am stat împreună, unde mata,
uitându-te la cerul plin de minunăţii, îmi povesteai atâtea lucruri frumoase
... frumoase.
__________ Dar coşcogeamite om ca mine, gândindu-se la acele vremuri, a
început să plângă.
Bădie
Mihai, nu pot să uit acele nopţi albe, când hoinăream prin Ciric şi Aroneanu,
fără pic de gânduri rele, dar în dragostea cea mai mare pentru Iaşul nostru
uitat şi părăsit de toţi.
Ţi-aş scrie mai
multişor, însă trebuie să plec la tipografie.
_____________
Cu toată dragostea,
_____________ Ionică
FORMULAREA IDEILOR PRINCIPALE ALE UNUI TEXT
Ideile principale ale unei opere formează planul simplu al textului.
Ele surprind momentul, faptele esenţiale ale acţiunii.
O idee poate fi notată:
* sub forma unei întrebări (o
propoziţie interogativă);
* sub forma unui titlu;
* sub forma unei simple comunicări (o
propoziţie).
Etapele elaborării planului de idei principale:
|
Exerciţii aplicative
- Reaminteşte-ţi regulile de aşezare în pagină a unui text.
Uneşte fiecare cuvânt din prima coloană cu explicaţia corespunzătoare.
alineat
|
Un cuvânt sau un grup de cuvinte aşezate
deasupra unui text, indicând pe scurt tema (subiectul) acestuia.
titlu
|
Suprafaţa unei file
de carte sau de caiet.
paragraf
|
Un fragment cuprins între două alineate.
pagină
|
Fragment dintr-un
text care corespunde unei idei, unui moment important, esenţial al acţiunii. Poate
cuprinde mai multe alineate.
fragment logic
|
Un rând retras
dintr-un text, care marchează începerea unei noi idei.
- Citeşte textul şi alcătuieşte rezumatul lui:
„ Un tată avea zece feciori. Şi s-a apucat el
să-şi dea toată averea copiilor.
- Mă vor îngriji ei, că doar sunt copiii mei,
gândea bătrânul. Dar n-a fost aşa.
Văzând că nu este primit nicăieri, tatăl n-a mai
ieşit din casă.
- Ce-o fi cu bătrânul? S-au întrebat feciorii şi
au trimis o slugă să iscodească.
Cum a văzut că vine sluga, bătrânul a început să
zdrăngăne un ulcior plin cu pietricele, zicând:
-Dragii mei gălbenaşi, ce bine că vă am!
Auzind acestea, îndată i-a prins
pe feciori dragostea de tată. Fiecare l-a luat la el acasă şi au avut mare
grijă de bătrân.
Cum a murit bătrânul,
feciorii s-au grăbit să pună mâna pe ulcior. Dar, ulciorul era plin cu
pietricele. Din scrisoarea găsită alături, ei au aflat toată mâhnirea din inima
aceluia ce le fusese tată. Abia atunci şi-au înţeles greşeala şi au regretat
nespus de mult faptele lor necugetate, ruşinându-se de ele.”
(după Al. Mitru,
Tatăl şi cei zece feciori)
3.
Citeşte cu atenţie textul următor.
Împarte-l în trei fragmente logice şi scrie planul de idei principale. Scrie
rezumatul textului.
„ De-abia văzuse de câteva zile lumina soarelui,
pământul, florile! În iarbă i-au părut toate un rai, dar când a întins
aripioarele şi-a zburat, mirându-se că poate să străbată aerul, când apoi a
căzut, istovită de oboseală, pe o frunză, atunci întâiaşi dată a cunoscut
greul. Şi spusele furnicii i-au venit în minte ... Ce era? O gânganie mică,
fără strălucire, rotundă, ca o sămânţă. De unde venea? Din iarbă; ţinea minte
că se trezise sub rochiţa rândunicii. Dar încotro avea să se îndrepte? Ei, ăsta
era greul!
S-a scoborât de pe frunză, şi-a purces să caute
din nou furnica. A umblat încoace, încolo -furnica nicăieri. Altele a întâlnit
– dar grăbite. Furnicile nu prea stau de vorbă. A mers mult şi bine; altă
gândire n-a mai auzit. Înţelepciunea e rară! se gândea biata gânganie. Şi
acesta a fost al doilea necaz al ei. E greu începutul! Într-o zi o prinse ploaia: din nebăgare de seamă căzu
într-un şuvoi. De-abia scăpă, pe-un pai. Iar altă dată – ce spaimă, Doamne! – stătu
o clipă, fără suflare, sub talpa cizmei grădinarului. Avusese noroc de-o
pietricică ce lăsase sub dânsa un gol. De ce-ţi atârnă viaţa în ziua de azi!
Dar trebuie să se păzească cu tot dinadinsul.
( Emil Gârleanu,
Cât un fir de neghină)
4. Alcătuieşte rezumatul unei poveşti îndrăgite. Încearcă să nu scrii mai mult de o pagină, dar să
surprinzi toate momentele esenţiale, importante ale acţiunii. Ca în orice
compunere, ai grijă să nu repeţi cuvintele.
Nu uita! Rezumatul nu conţine: amănunte; citate; dialoguri;
părerea celui care realizează rezumatul!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu