miercuri, 11 martie 2020

fisa limba roamana sa scriem corect cel/ ce-l


cel  , ce-l
Să reţinem!

·            Se scrie cel când înseamnă acela.
                 Exemple:
     Făt-Frumos era fiul cel mic al împăratului.
     Cel mai bun fotbalist român e Gică Hagi.

·               Se scrie ce-l deoarece sunt două cuvinte diferite, ce şi îl, care se rostesc împreună. În locul vocalei î din cuvântul îl s-a pus liniuţă de unire.
                 Exemple:
     De ce-l (ce îl) ceartă mama?
     Ce-l (ce îl) sfătuieşti să facă?

Exerciţii:
1. Scrie în coloană câte cinci exemple după model:
     cel tânăr                                                          ce-l aşteaptă
     ___________________                                  _____________________
     ___________________                                  _____________________
     ___________________                                  _____________________
     ___________________                                  _____________________
     ___________________                                  _____________________

     2. Completează cu cel, ce-l:
            Iedul _____ mic era _____ mai cuminte. Iedul _____ mare şi cu _____      mijlociu dau prin băţ de obraznici ce erau.
     După _____ spălă, îl aduse pe căţelul _____ mic în casă.
     Aş vrea să fiu _____ mai bun la matematică, zise elevul _____ nou.
     Elevul _____ nou n-a înţeles _____ întreabă doamna învăţătoare.

     3. Taie forma greşită:
     După (cel, ce-l) mâncă pe iedul (cel, ce-l) mare şi pe (cel, ce-l) mijlociu, lupul se aşeză să se odihnească.
     Iedul (cel, ce-l) mic tremura de frică în horn, dar nu făcea nici o mişcare de teama lupului (cel, ce-l)  rău.
     Se gândea (cel, ce-l)  va întreba mama sa când va veni acasă.
    
4. Uneşte printr-o linie formele potrivite:

                                      cel                                  ce-l

                                  bun           întreabă
                 nou                                                                              frumos
                             dintâi                                        apucă
     mai grozav                                                                              găsi
                                           încurcă

    

     6. Găseşte cuvinte cu sens opus:
     cel nou – cel vechi
     cel bătrân - ________________
     cel cuminte - _______________
     cel bun - __________________
     cel mic - __________________

     7. Alcătuieşte propoziţii cu cuvintele: ce-l face, ce-l întreabă, ce-l găseşte, cel roşu, cel nou, cel copt.
     _______________________________________________________________ 
     _______________________________________________________________
     _______________________________________________________________
     _______________________________________________________________
     _______________________________________________________________
     _______________________________________________________________

     8. Ordonează cuvintele şi scrie propoziţia obţinută:
     interesează, cine, Ce-l, pe, e, elevul, el, cel, nou?
    
     _______________________________________________________________
   
     9. Uneşte şi potriveşte:
    
     Ce-l întreabă Andrei                            premiul cel mare.
     Nu cel ce vorbeşte mult                     pe cel care a spart geamul?
     Cel mai bun va lua                              pe cel mic?
     Fiul cel mic nu ştie                              e cel mai deştept.
     Ce-l aşteaptă                                      ce-l aşteaptă.



            7. Alcătuieşte propoziţii cu cuvintele: ce-l face, ce-l întreabă, ce-l găseşte, cel roşu, cel nou, cel copt.
            _______________________________________________________________ 
            _______________________________________________________________
            _______________________________________________________________
            _______________________________________________________________
            _______________________________________________________________
            _______________________________________________________________

            8. Ordonează cuvintele şi scrie propoziţia obţinută:
            interesează, cine, Ce-l, pe, e, elevul, el, cel, nou?
           
            _______________________________________________________________
   
            9. Uneşte şi potriveşte:
           
            Ce-l întreabă Andrei                           premiul cel mare.
            Nu cel ce vorbeşte mult                      pe cel care a spart geamul?
            Cel mai bun va lua                              pe cel mic?
            Fiul cel mic nu ştie                              e cel mai deştept.
            Ce-l aşteaptă                                       ce-l aşteaptă.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu