cel ,
ce-l
Să reţinem!
·
Se scrie cel când înseamnă acela.
Exemple:
Făt-Frumos era fiul cel mic al împăratului.
Cel mai bun fotbalist român e Gică
Hagi.
·
Se
scrie ce-l deoarece sunt două
cuvinte diferite, ce şi îl, care se rostesc împreună. În locul vocalei
î din cuvântul îl s-a pus liniuţă de unire.
Exemple:
De
ce-l (ce îl) ceartă mama?
Ce-l (ce îl) sfătuieşti să facă?
Exerciţii:
1. Scrie în coloană câte cinci exemple după model:
1. Scrie în coloană câte cinci exemple după model:
cel tânăr ce-l aşteaptă
___________________ _____________________
___________________ _____________________
___________________ _____________________
___________________ _____________________
___________________ _____________________
2. Completează cu cel, ce-l:
Iedul
_____ mic era _____ mai cuminte. Iedul _____ mare şi cu _____ mijlociu dau prin băţ de obraznici ce erau.
După
_____ spălă, îl aduse pe căţelul _____ mic în casă.
Aş
vrea să fiu _____ mai bun la matematică, zise elevul _____ nou.
Elevul
_____ nou n-a înţeles _____ întreabă doamna învăţătoare.
3. Taie forma greşită:
După (cel,
ce-l) mâncă pe iedul (cel, ce-l)
mare şi pe (cel, ce-l) mijlociu, lupul
se aşeză să se odihnească.
Iedul (cel,
ce-l) mic tremura de frică în horn, dar nu făcea nici o mişcare de teama lupului
(cel, ce-l) rău.
Se
gândea (cel, ce-l) va întreba mama sa când va veni acasă.
4. Uneşte printr-o linie formele
potrivite:
cel ce-l
bun
întreabă
nou frumos
dintâi apucă
mai
grozav găsi
încurcă
6. Găseşte cuvinte cu sens opus:
cel nou – cel vechi
cel bătrân - ________________
cel cuminte - _______________
cel bun - __________________
cel mic - __________________
7. Alcătuieşte propoziţii cu cuvintele:
ce-l face, ce-l întreabă, ce-l
găseşte, cel roşu, cel nou, cel copt.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
8. Ordonează cuvintele şi scrie propoziţia
obţinută:
interesează,
cine, Ce-l, pe, e, elevul, el, cel, nou?
_______________________________________________________________
9. Uneşte şi potriveşte:
Ce-l întreabă Andrei premiul cel mare.
Nu
cel ce vorbeşte mult pe cel care a spart geamul?
Cel mai bun va lua pe cel mic?
Fiul cel
mic nu ştie e
cel mai deştept.
Ce-l aşteaptă ce-l aşteaptă.
7. Alcătuieşte propoziţii cu cuvintele:
ce-l face, ce-l întreabă, ce-l
găseşte, cel roşu, cel nou, cel copt.
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
8. Ordonează cuvintele şi scrie
propoziţia obţinută:
interesează,
cine, Ce-l, pe, e, elevul, el, cel, nou?
_______________________________________________________________
9. Uneşte
şi potriveşte:
Ce-l întreabă Andrei premiul
cel mare.
Nu
cel ce vorbeşte mult pe cel care a spart geamul?
Cel mai bun va lua pe cel mic?
Fiul
cel mic nu ştie e cel mai deştept.
Ce-l aşteaptă ce-l aşteaptă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu