marți, 24 martie 2020

CRAIASA ZAPEZII SE INTOARCE!



NE PREGĂTIM PENTRU EVALUARE!
CLASA A IV-A

I.  Citește cu atenție fragmentul următor:
            „Iarna, petrecerea asta se isprăvea. Geamurile erau îngheţate. Copiii însă încălzeau pe sobă bănuţi de aramă, îi lipeau de geamurile îngheţate şi deodată se ivea un rotocol străveziu şi prin rotocol se uita, de la fiecare fereastră, câte un ochi drăgălaş şi blând; erau băieţaşul şi fetiţa. Pe el îl chema Karl şi pe ea Gretchen. Vara făceau numai un pas şi erau unul lângă altul, iarna însă trebuiau să coboare şi să urce pe o mulţime de scări şi afară ningea.
        – Au început să roiască albinele cele albe! zicea bunica.
        – Au şi o regină? întrebă băieţaşul, fiindcă ştia că albinele cele adevărate au o regină.
        – Da, au, spunea bunica. E acolo unde-i roiul mai des, e mai mare decât celelalte, dar nu stă mult pe pământ, se urcă iar în norii cei negri. Noaptea, ea porneşte în zbor pe străzi şi se uită pe fereastră în casă şi atunci geamurile îngheaţă şi se fac flori de zăpadă pe la ferestre.
        – Da, da, am văzut, ziceau copiii şi acuma ştiau că e adevărat ce spunea bunica.
        – Crăiasa Zăpezii vine şi pe la noi? a întrebat odată fetiţa.
        – Atâta-i trebuie, să vie! a răspuns băieţaşul. Că o pun pe sobă şi îndată se topeşte.
Bunica l-a mângâiat pe păr şi a început o altă poveste.”
                                                                                                      ( H. Ch. Andersen, „Crăiasa Zăpezii”)
II. Cerințe:
1. Identifică în text câte un cuvânt cu înțeles asemănător pentru fiecare dintre cuvintele: se termina, apărea, privea, spunea, basm.                                                                                                 5  p
2. Scrie cuvinte cu sens opus pentru: înghețate, acolo, des, se urcă, noaptea.                                   5  p
3. Transcrie din text patru cuvinte și alintă-le.                                                                                    8 p
4. Transformă substantivele gheață, adevăr, pământ, mângâiere, poveste în adjective.                    10 p
5. Construiește câte două enunţuri în care cuvintele cer și vie să fie părți de vorbire diferite.           10 p
6. Analizează ca părți de vorbire cuvintele subliniate în text.                                                 10 p
7. Formulează enunțuri cu: cei, ce-i, al, a-l, întruna, într-una.                                                            12 p
8.  Redactează o compunere despre iarnă, de 15- 20 de rânduri, în care să folosești dialogul. Respectă părțile  compunerii și utilizează expresii frumoase!                                                                             30 p
Se vor acorda 10 puncte din oficiu.                          
Timp de lucru: 2 ore. Toate subiectele sunt obligatorii.
                                      
      SUCCES!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu